Miss Chicken Cupcake

publicerat i Muffins & Cupcakes
I måndags kväll fick jag plötsligt sånt baksug efter att göra något roligt till påsken som närmar sig.
Då fick jag en liten idé om hur jag skulle kunna göra en liten kyckling av en cupcake.
Och nedan ser ni hur idén blev :) Själv tycker jag att den blev riktigt gullig till att servera nu i påsk.
 
Med just denna cupcake är jag med och tävlar på misscupcake.se
Under kategorin påsk med namnet: Miss chicken cupcake
 
För att rösta på just min cupcake gå in på:
 
 
 
 
Jag älskar choklad i alla dess former så självfallet bakade jag den ultimata (enligt mig) chokladcupcaken.
Jag har alltid velat göra en apelsinfrosting men det har aldrig blivit av för sambon gillar inte choklad och apelsin ihop, konstigt eftersom jag tycker att det är såå gott ihop! ;) så nu när sambon var borta på jobb passade jag på!
Och gud så gott det blev! :)
 
Dekorationen av denna cupocaken använde jag sockerpasta.
Jag tog ur cupcaken från pappersformen och spritsade på apelsinfrostingen uppepå med en rund tyll.
Sedan kavlade jag ut sockerpastan och "slog" in cupcken i den gula sockepastan. Sedan är det dags för "äggskalet" att läggas runt cupcaken. Till sist lägger jag dit ögon, näbb och ett sött litet rosa band.
Klart för servering! :)
 
Mitt absoluta favorit recept på mörk chokladcupcake:
 
175g smör
200g mörk choklad
4 ägg
2 dl strösocker
90g vetemjöl
45g kakao
1 tsk bakpulver
1 krm salt
 
Smält smöret tillsammans med chokladen på låg temp. i en kastrull på spisen. Ställ åt sidan och låt det svalna en anning.
Vispa äggen lätt tillsammans med sockret och rör sedan ner chokladsmeten.
Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten.
Fördela smeten i formar ca 3/4 dels.
Ställ in i nedre delen av ugnen på 175grader i 15-20min.
 
Apelsinfrosting
75 g smör
3 dl florsocker
150 g Philadelphiaost
1 msk vaniljexrakt
Fint rivet skal (endast det orange) från en apelsin
Saft från en stor apelsin

Koka ned saften från apelsinen till 1 msk återstår, passa hela tiden då det lätt bränns i kastrullen. Vispa smör, florsocker, vaniljextrakt fluffigt blanda sedan i Philadelphiaost, apelsinskal och den reduserade apelsinsaften. Fyll en engånsspritspåse och dekorera dina cupcakes! :)

 

Kommentera inlägget här :